Om os |
---|
Kontakt |
Bestyrelsen |
Generalforsamling |
Forskningsudvalg |
Konferenceudvalg |
Vedtægter 2022 |
DSFFs repræsentationer |
Internationalt |
Cookiedeklaration |
Tidligere forpersoner i DSFF |
Vore GPS'er |
---|
Evidensinformeret folkesundhedsarbejde |
Anbefalinger til en forpligtende tobaks- og nikotinforebyggelsespolitik |
Veje til etnisk lighed i sundhed |
GPS - Health Literacy |
GPS - Ensomhed |
Indledning v/ Helle Terkildsen Maindal, forperson for DSFF
Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) udgiver løbende strategipapirer (siden 2018 kaldet GPS), hvor vi dels formidler viden, dels kommer med en række anbefalinger indenfor et tema med konsekvenser for folkesundheden. I 2017 udgav vi et strategipapir ”Udfas tobak”.
Hent "Udfas tobak" som PDF fil
Som en opfølgning på dette har vi nu lavet disse anbefalinger til en styrket, forpligtende tobaks- og nikotinforebyggelsespolitik.
En forpligtende politik, der udfaser rygning og forebygger brug af tobaks- og nikotinprodukter hos børn og unge, er det vigtigste - og mest omkostningseffektive enkelte skridt - Danmark kan tage for at forbedre folkesundheden. Udviklingen de seneste år med tendens til stigning i rygning hos voksne og stor stigning i de unges brug af nikotinprodukter, er foruroligende.
Regeringen har en målsætning om, at ingen børn og unge ryger i 2030. Desuden har partnerskabet 'Røgfri Fremtid' et mål om, at ingen børn og unge og max. fem procent af voksne ryger i 2030. Disse mål bliver svære at nå, eftersom knap hver femte af de unge og voksne røg dagligt eller lejlighedsvis i 2022, og 35% af de unge brugte et tobaks- eller nikotinprodukt. Derfor anbefaler DSFF, at der lægges en ambitiøs langtidsplan med forpligtende delmål, som sætter intensivt ind på mange områder samtidig.
Udfasning af tobaks- og nikotinprodukter understøtter de fleste tobaks-og nikotinbrugeres eget ønske om et liv uden afhængighed og uden de skader, der følger med brug af tobaks- og nikotinprodukter.
En ambitiøs indsats på tobaks-og nikotinområdet er vigtig, bl.a. fordi den internationale nikotin- og tobaksindustri er magtfulde modstandere, der igen og igen udfordrer lovgivningen 1. Det er nødvendigt med en bred, flerstrenget indsats, at der sættes ind på mange fronter samtidig, og at indsatserne løbende tilpasses markedsudviklingen.
Politisk handlekraft og støtte fra brede kredse i samfundet er centralt for at lykkes.
Den Nationale Handleplan fra 2020 mod børn og unges rygning har haft effekt på unges rygning. Forebyggelsesplanen fra 2023 har fokus på nikotinprodukter og håndhævelse af lovgivningen, i erkendelse af, at de hidtidige lovgivningsmæssige tiltag og implementering af dem ikke har været tilstrækkelige. En løbende revision og stramning af tobaks- og nikotinlovgivningen er nødvendig til at håndtere de massive udfordringer, Danmark og resten af verden står overfor på tobaks- og nikotinområdet.
Verdenssundhedsorganisationens (WHO’s) rammekonvention om tobakskontrol, Framework Convention on Tobacco Control (FCTC), som Danmark har tiltrådt sammen med 179 andre lande, har haft en stor effekt i de lande, der har implementeret den 2, og danner fortsat en vigtig ramme for det forebyggende arbejde.
Konventionen beskriver centrale tiltag, som landene anbefales at arbejde med for at beskytte befolkninger mod rygnings skadelige effekter. De samme tiltag er relevante, når vi udvider opgaven til at beskytte befolkningen mod nikotinens skadelige virkninger. Nikotin i sig selv kan have mange skadelige langtidseffekter, bl.a. på den umodne hjerne, graviditeten og hjerte-kar-kredsløbet. Desuden øger brug af nikotinprodukter risikoen for senere brug af cigaretter og andre rusmidler. Derfor skal nikotinforebyggelse være en integreret del af tobaksforebyggelsen. Aktuelt har 37 lande i verden forbud mod salg af e-cigaretter3, flere lande (f.eks. Holland og Belgien) har helt forbudt salg af nikotinposer4, og 17 lande har forbudt salg/import af opvarmet tobak 4. Mange andre lande har således indført stærk regulering af produkterne.
Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) anbefaler, at:
Under hver anbefaling er en række konkrete tiltag, og Dansk Selskab for Folkesundhed anbefaler, at regeringen er ambitiøs og gør brug af så mange konkrete tiltag som muligt - så hurtigt som muligt.
Afgiften på alle tobaks- og nikotinprodukter hæves markant (FCTC[1] artikel 6)
[1] FCTC: WHO’s rammekonvention om tobakskontrol, Framework Convention on Tobacco Control
https://fctc.who.int/who-fctc
Alle tobaks- og nikotinprodukter sidestilles med cigaretter i al lovgivning og i alle tiltag (FCTC artikel 11)
Nye nikotinprodukter (ikke aktuelt tilgængelige på det danske marked) godkendes i fremtiden kun til salg på det danske marked, hvis Sundhedsstyrelsen vurderer, at de ikke vil føre til øget optag blandt børn og unge og ikke vil normalisere rygning
Cigaretfiltre forbydes (FCTC artikel 9 og 10)
Der indføres forbud mod tobaks- og nikotinindustriens involvering i både statslige, regionale og kommunale politiske beslutninger (FCTC artikel 5.3)
Marketings- og sponsoreringsforbud på både tobaks- og nikotinproduktområdet strammes yderligere (FCTC artikel 13)
Befolkningens tilgængelighed til tobaks- og nikotinprodukter begrænses år for år
Tobaks- og nikotinprodukter gøres mindre tilgængelige for børn og unge (FCTC artikel 16)
Rygning og brug af andre nikotinprodukter smitter. Der er evidens for, at børn har meget øget risiko for at begynde at ryge, når de ser voksne (unge voksne, forældre, lærere, influencere, musikere mv) ryge.
Røg- og nikotinfrie miljøer er en meget vigtig del af at reducere antallet af børn og unge, der begynder at ryge og/eller bruge nikotinprodukter. Målsætningen med den national-politiske indsats bør derfor justeres fra kun at handle om at forebygge rygning blandt unge til en indsats målrettet hele den danske befolkning.
Røgfrie miljøer udvides (FCTC artikel 8)
Implementering af røg- og nikotinfri skoletid understøttes og udvides til også at inkludere højere læreanstalter (FCTC artikel 8)
En let og lige adgang til behandling af nikotinafhængighed sikres for alle (FCTC artikel 14)
Der gives tilskud til rygestopmedicin
Intensive ryge- og nikotinstopkampagner lanceres årligt (FCTC artikel 12)
Håndhævelse af gældende lovgivning
Udarbejdet af Charlotta Pisinger og Nina Krogh Larsen i samarbejde med andre fra Dansk Selskab for Folkesundhed.
CVR. 2909 3970
Svenstrupvænget 5 E,
5260 Odense S
administration@dsff.dk
Tlf.: +45 7060 5845