På Den Nationale Folkesundhedskonference 2025 retter vi blikket mod mulighederne for at opnå ambitiøse mål for folkesundheden via en bredere involvering og inddragelse af arenaer og aktører.

Hvordan kan vi lykkes med at sætte folkesundheden på dagsordenen i en større samfundsmæssig sammenhæng?
Hvilke stemmer skal vi have i tale, og hvilke virkemidler skal vi tage i brug for at skabe bæredygtige løsninger?

Vi inviterer meningsdannere og eksperter til at dele deres perspektiver og erfaringer for på den måde at inspirere til handling og skabe politisk forandring, som kan forbedre folkesundheden i Danmark.


DSFFs forperson Christina Bjørk Petersen byder velkommen til 279 deltager på Den Nationale Folkesundhedskonference 2025.


Geir Sverre Braut og Rasmus Baagland kom med oplæg under overskriften "Mens vi venter på en Folkesundhedslov." Efter oplæggene deltog Louise Vestring, Haderslev Kommune og Katrina Feilberg Schouenborg, Dansk Erhverv i debatten. 


"Narrativer om børn og unges trivsel - hvor slemt står det til?" Her holdt Vibeke Koushede og Freja Sinclair oplæg og debatterede med reflektionisterne Mette Macon Balle, Faabord-Midtfyn Kommune og Peter Bentsen, Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse.


Det Videnskabelige Udvalg har udvalgt tre artikler, der er publiceret i Scandinavian Journal of Public Health i det seneste år, og som repræsenterer det ypperligste af dansk folkesundhedsvidenskabelig forskning.

Strikse danskere eller afslappede svenskere?
Ældres trivsel og helbred i Danmark og Sverige under COVID-19

Lasse Lybecker Scheel-Hinke

Social ulighed i HPV-vaccination i Danmark
Maria Holst Algren

Børns selvvurderede helbred som indikator for fremtidige hospitalsbesøg og medicinforbrug
Camilla Klinge Renneberg


Thomas Maribo, forperson for Forskningsudvalget åbner Pitch & Popcorn, et fagligt netværksforum med præg af markedsplads.


Overrækkelse af Folkesundhedsprisen 2025

Christina Bjørk Petersen motiverer valget af modtageren af årets Folkesundhedspris, som var Lidl. Prisen blev modtaget af Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl. Claus Krogh understregede at gode resultater er baseret på en holdindsats og inviterede hele sit team på scenen.


Mandagens sidste aktivitet var musikbingo som blev styret af Nina Kamstrup-Larsen, Nana Folmann Hempler og Inger Dahl-Nielsen.


Peter Qvortrup Geislings oplæg "Syg og sund kommunikation: Lille spejl på væggen der – hvordan får vi politisk indflydelse her?" startede og sluttede "I skovens dybe stiller ro".


Efter 2 workshoprunder og frokost sluttede tirsdagens program med overskriften "Kommercielle determinanter for sundhed – hvad er vi oppe imod?"

Charlotta Pisinger, Maria Koch Aabel og Mette Lolk Hanak gav hver deres vinkler på emnet, faciliteret af konferenceudvalgets forperson Nana Folmann Hempler.